26 mei 02:20

Aanleveren

Metro-bestaat-55-jaar-mede-dankzij-bouwdok-op-eiland-van-Brienenoord-extra-media-LikeJeWijk-m78g6

Metro bestaat 55 jaar mede dankzij bouwdok op Eiland van Brienenoord

Het is precies 55 jaar geleden dat de metrolijn tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein ging rijden. De Noord-Zuidlijn werd op 9 februari 1968 geopend door toen Prinses Beatrix! Het was met 5,9 km een van de kortste metrolijnen ter wereld, en de eerste van Nederland. De Rotterdammers mochten toen een gratis ritje maken tot Zuidplein. 

De bouw duurde maar liefst 7 jaar! Daarvoor ging een behoorlijk deel van het centrum op de schop tot aan de Leuvehaven waar de metro de tunnel inrijdt om op Zuid te komen. Een deel van die metrotunneldelen onder de Maas werden op Rotterdam Zuid Oost vervaardigd, en wel te verstaan op het Eiland van Brienenoord.

Wie nu hedendaags over dit natuureiland loopt ziet daar nog steeds de restanten van. Het bouwdok welke werd gebruikt voor de bouw van de tunneldelen, nu dus een grote waterpartij. Al decennia lang is de waterpartij een walhalla voor allerlei diersoorten, waaronder kikkers, vogels en vissen. De roestige oude lieren staand op de westpunt van dit eiland in de nieuwe Maas, herinneren ons nog het meest dat hier bouwactiviteiten heeft plaatsgevonden in de jaren zestig van de vorige eeuw. Menig Rotterdammer zal zich afvragen waarom die oude stukken roest daar doen?

De afmeting van het bouwdok was bijna gelijk aan die van een voetbalveld. Het was circa 10 meter diep om in te bouwen. Gelijk aan het eind van dit dok, meer naar de oostelijke zijde van het eiland, stond de betoncentrale die de cement aanmaakte en aanvoerde. Beneden in het bouwdok waren in al die tijd vlecht- en betonwerkers bezig aan de bouw van de tunnel.

Als deze klaar waren werd het bouwdok onder water gezet. De gote ijzeren deur voor het bouwdok werd dan leeggepompt en de tunneldelen begonnen te drijven en werden dan afvaardig de rivier richting de Leuvenhaven getrokken door sleepboten. Een kleine 4 km varen waarna ze op de bodem van de rivier werden neergelegd.

Later werden er in de jaren ’80 van de vorige eeuw wederom tunneldelen voor een metro op het eiland gebouwd. Dit keer waren het de delen voor de metro tussen Hoogvliet en Spijkenisse. Nu in 2023 zien we dat het eiland meer naar de hand is gezet om te vertoeven voor de Rotterdammers! Het verloor wel een stukje van zijn rauwe natuur door een metamorfose nog niet zo lang geleden, maar voor de liefhebber(s) van sport en wandelen is dit een mooi eiland geworden die uiteindelijk gebruikt werd voor de aanleg van de Rotterdamse metro in de vorige eeuw. 

Reporter Ruud deelde de het artikel met ons via de app. 

Deel dit bericht:

Geen berichten gevonden!

Categorieën

Gerelateerde berichten