11 december 07:35

Aanleveren

pexels-antoni-shkraba-5467590

Trap niet in helpdeskfraude

Een medewerker van Microsoft belt u op. Deze vriendelijke medewerker vertelt dat u een probleem heeft met uw computer. Er is namelijk een virus op terecht gekomen. Maar geen vrees; hij kan u op afstand helpen. Hij noemt een website waar u naartoe moet gaan. Daar kunt u software downloaden om het ‘probleem’ te verhelpen.

Wat is helpdeskfraude?
Helpdeskfraude is een vorm van oplichting via een telefonischenephelpdesk. U wordt gebeld door iemand die zich voordoet alseen medewerker van een bedrijf. Deze ‘medewerker’ zegt dat ereen probleem met uw computer is. Veel voorkomende smoezenzijn: uw computer bevat fouten, er zit een virus op uw computer,u heeft geen officiële/legale versie van Windows, of u bent gehackt.Een variant van deze vorm van fraude is dat u zelf belt naar eennephelpdesk. Via Google heeft u het telefoonnummer gevondenvan een bedrijf dat u nodig denkt te hebben, en u heeft eennephelpdesk getroffen. U belt dan naar een oplichter zonder dat uhet door heeft. Ze komen behulpzaam over, maar zijn uit op uw geldof persoonlijke gegevens.

De oplichters bieden allerlei oplossingen aan. Ze laten ubijvoorbeeld naar een bepaalde website gaan om software tedownloaden. Als u hierop ingaat, hebben de oplichters toegang totuw computer en uw online bankomgeving.

Wat kunt u zelf doen?
Tip 1: Helpdesks bellen nooit zelf op
Belt iemand van bijvoorbeeld Microsoft u op, dan heeft u te makenmet een oplichter. Microsoft belt namelijk nooit op. Heeft u eennephelpdesk aan de telefoon? Hang dan meteen op.

Tip 2: Controleer altijd de contactgegevens
Het kan ook zijn dat u via internet het telefoonnummer heeftgevonden van een ‘Nederlandse klantenservice’, zogenaamdvan Dell, Gmail, Yahoo of een ander groot bedrijf. Of u ziet op uwcomputer plotseling een ‘pop-up’-scherm waarop staat dat u meteen klantenservice moet bellen. Ook dan kunt u met oplichters temaken hebben.

Tip 3: Vraagt een onbekende je iets te downloaden?
Download nooit zomaar iets op uw computer of tablet als iemanddie u niet kent dat vraagt.

Wat kunt u nog meer doen?
Vertrouwt u het niet? Als u denkt dat u toegang heeft gegeven aaneen helpdeskoplichter, zet dan de besmette computer uit en neemdirect contact op met uw bank en met de politie. En meld het bij deFraudehelpdesk.

Meer informatie:
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-helpdeskfraude.html

https://www.fraudehelpdesk.nl/campagnes/campagne-nephelpdesks/

https://decyberwacht.nl/oplichting-fraude-blogs/helpdeskfraude-in-praktijk/

Alle overige tips in zijn te vinden in de PDF ‘Hoe ouder hoe wijzer’.

Bron: Gemeente Rotterdam

Deel dit bericht:

Geen berichten gevonden!

Categorieën

Gerelateerde berichten